C, jak cebula

Cebula, a dokładnie – czosnek cebula. Oferuje nam dużo więcej niż łzy w kuchni i intensywny zapach z ust. Cebula, to nie tylko silny smak i aromat, ale skarbnica składników mineralnych, enzymów i właściwości leczniczych. Naturalny suplement diety, super jedzenie!

Cebula zawiera składniki mineralne i witaminy. Stanowi źródło siarki, żelaza, potasu, magnezu, manganu, wapnia i fosforu oraz witaminy C, B1 i B2, A i K. Ponadto zawiera moczopędne flawonoidy oraz glukokininę – hormon zbliżony do insuliny, o właściwościach przeciwcukrzycowych. Dzięki zawartym glikozydom posiada wiele właściwości leczniczych.

Cebula działa przeciwbakteryjnie, antynowotworowo, jest przeciwutleniaczem, stymuluje pracę układu krążenia i pokarmowego, działa antyseptycznie i oczyszczająco, obniża ciśnienie krwi i poziom cukru we krwi, działa moczopędnie i ochronnie dla serca. Pomaga zapobiegać zakrzepicy, łagodzi stany zapalne. Cebula żółta, czerwona szalotka zawierają kwercetynę która jest bardzo silnym przeciwutleniaczem. Jednocześnie pozostaje warzywem o niskiej kaloryczności i mającym szerokie zastosowanie, nie tylko kulinarne, przy czym obróbka termiczna nie wpływa na zmniejszenie właściwości cebuli.

Ze średniej wielkości cebuli można uzyskać ok. 45 ml soku. Ma on działanie antyseptyczne – niszczy bakterie powodujące infekcje skóry. Można go wykorzystać do oczyszczania i leczenia ran, ropni, oparzeń, skaleczeń, ukąszeń owadów, a nawet trądziku. Nie tylko oczyszcza skórę, ale też ułatwia gojenie się skóry. Do smarowania skóry można wykorzystać przekrojoną lub pokrojoną w plastry cebulę a do okładów gazę namoczoną sokiem.
Glukokinina, substancja zbliżona do insuliny zawarta w cebuli zapobiega zachorowaniu cukrzycy i wspomaga leczenie cukrzycy. Spożywana na surowo obniża poziom cukru we krwi, co dla osobom chorym na cukrzycę pozwala na zmniejszenie dawki insuliny.
Cebula najbardziej znana jest z leczenia przeziębień. Wykazuje działanie przeciwzapalne, ale też wykrztuśne. Wykorzystuje się ją w leczeniu różnego rodzaju infekcji dróg oddechowych, stanów zapalnych gardła, krtani, oskrzeli, a także wspomaga leczenie anginy i zapalenia migdałków.
Pomaga też łagodzić reumatyzm i artretyzm. Moczopędne flawonoidy zawarte w cebuli powodują usuwanie nadmiaru wody z organizmu, a co za tym idzie zmniejszenie się obrzęków i opuchlizny towarzyszących chorobom reumatycznym. Działanie moczopędne może być wykorzystane w leczeniu albuminurii (obecność białek w moczu) oraz uremii (zawartość mocznika we krwi).
Cebula zawiera także enzymy, które przyspieszają metabolizm i ułatwiają trawienie. Pobudza apetyt i zwiększa wydzielanie się soków trawiennych. Regularne spożywanie cebuli pozwala też obniżyć zły i zwiększyć dobry cholesterol we krwi, a dzięki dużej zawartości potasu obniża także ciśnienie tętnicze krwi.

Nie każdy jednak może jeść cebulę. Cebula jest warzywem ciężkostrawnym, szczególnie w stanie surowym. Jedni jej zwyczajnie nie lubią, inni po zjedzeniu odczuwają dolegliwości ze strony układu pokarmowego. Zbyt duża ilość cebuli w diecie zaostrza objawy zgagi u osób, które cierpią na tę dolegliwość. Nie powinna być spożywana przez osoby cierpiące na zapalenie jelit, a także osoby z ciężkimi chorobami wątroby i nerek.

W kuchni cebula ma ogromne zastosowanie. Zarówno surowa, jak i duszona, smażona i pieczona. Idealnie komponuje się z innymi warzywami i mięsem. Jest uniwersalnym warzywem. Dodatkiem do sałatek i przyprawą do mięs i sosów warzywnych. Kupując cebulę powinniśmy zwrócić uwagę na to, czy nie ma zdrewniałego środka, czarnych plam. Cebula powinna mieć jędrną i napiętą skórkę. Przechowując ją w ciemnym i dobrze wentylowanym miejscu cebula wytrzyma dwa tygodnie, a w lodówce nawet miesiąc.
Możemy z niej przyrządzić soki, nalewki i syropy. Jeśli macie sokowirówkę lub wyciskarkę do soków, możecie przygotować porcję cebulowej energii:
1/4 kapusty
1/2 czerwonej papryki
1/2 cebuli
1/4 bulwy fenkułu włoskiego
Z wszystkich składników wyciskamy sok. Można dodać mielone ziarna kopru włoskiego

Źródło: P. Crocker, Wielka księga soków

Można też przygotować syrop z cebuli lub wino (zalewając cebulę wytrawnym winem). A można też napój dla zwiększenia odporności.
Cebulę pokrojoną w kostkę zalewamy litrem gorącej wody, dodajemy cytrynę pokrojoną w plastry, zgnieciony ząbek czosnku, a gdy mikstura ostygnie – dwie łyżki miodu. Taka mikstura pita w jesienne wieczory pozwoli zachować odporność i energię. Należy przechowywać w chłodnym i ciemnym miejscu.

Przybliżone wartości odżywcze zawarte w 100 g cebuli:

Kaloryczność 40 kcal
Węglowodany – 9,3 g
w tym: błonnik 1,7 g
cukier – 4,2 g
Tłuszcz: 0,1 g
w tym: omega-3 – 4.0 mg
omega-6 – 13.0 mg
Witamina A – 2.0 IU
Witamina C – 7.4 mg
witamin K – 0.4 mcg
Witamin B6 – 0.1 mg
Foliany – 19.0 mcg
Cholina – 6.1 mg
Wapń – 23.0 mg
Magnez – 10.0 mg
Fosfor – 29.0 mg
Potas – 146 mg
Sód – 4.0 mg
Magnez – 0.1 mg
Selen – 0.5 mcg
Fitosterole – 15.0 mg

Źródło: http://nutritiondata.self.com/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.